Valdresflye

valdresflye3Podróżowaliśmy długą trasą ze Szwecji w kierunku najwyższego szczytu w Norwegii - Galdhøpiggen, w Jotunheimen.
Jotunheimen to region górski w Norwegii Wschodniej, zajmujący powierzchnię około 3 500 kilometrów kwadratowych z licznymi wodospadami, rzekami, jeziorami, lodowcami i przepięknymi dolinami.
Mieliśmy wejść na Galdhøpiggen, jednak kiedy zatrzymaliśmy się na postoju, przypadkowo spotkany Norweg namówił nas na zobaczenie Valdresflye.
Nasjonale Turistveger Valdresflye to droga okalająca Jotunheimen.
Zmieniliśmy nasze plany. Zamiast udać się do „domu gigantów” (Góry Jotunheimen) i zdobywać najwyższy szczyt w Norwegii, pojechaliśmy przed siebie trasą Valdresflye.
Cały szlak to jeden z najpopularniejszych miejsc wybieranych przez turystów - miłośników górskich wędrówek. Jest to również znakomite miejsce dla rowerzystów, fanów nart biegowych i wspinaczy, jednym słowem wszystkich, którzy marzą o niczym nieskrępowanym kontakcie z dziką przyrodą. Inne popularne formy wypoczynku w Jotunheimen to wędrówki po lodowcu, rafting, alpinizm jaskiniowy, spływy kajakowe i jazda konna. Bliskość trzech jezior: Vinstre, Bygdin i Gjende stwarza turystom wiele możliwości.
Plener w Valdresflye trwał trzy dni. Poruszaliśmy się w zasadzie drogą główną. Drugiego dnia był cudny świt i towarzystwo wystartowało na zdjęcia (niektórzy w piżamach) już o piątej rano. Każdy złapał aparat i w drogę!
Pogoda byłą piękna. Dojechaliśmy do namiotu, który okazał się być sklepem pamiątkowym. Właścicielem był Norweg z ludu Saami.
Oczywiście, ze względu na ceny, zakupiliśmy tam jedynie małe nożyki myśliwskie.
Największą atrakcją tego dnia był renifer Brunoy, który gonił naszą śmiertelnie wystraszoną koleżankę, ale okazał się bardzo przymilnym i roślinożernym zwierzęciem i nawet jadł nam z ręki.
Plener w Valdresflye był tak przyjemnym przeżyciem, że z pewnością warto polecić ten szlak każdemu, kto lubi cudne widoki, ciszę , bliskość dzikiej przyrody, góry i aktywny wypoczynek.